تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت محمود پاک نیت: رئیس جمهوری پرتلاش را از دست دادیم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ اندوه اهالی فرهنگ و هنر مشهد در پی شهادت رئیس‌جمهور مردمی پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور محبوب ایران برنامه‌های تلویزیون به‌مناسبت شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی + زمان پخش فیلمنامه‌نویس مشهدی: آرزویم است که درباره امام رضا (ع) فیلمنامه خوبی بنویسم رضا میرکریمی: خبر تلخی بود پیام تسلیت «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد در پی شهادت رئیس‌جمهور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت پیام تسلیت «محمدمهدی دادمان» رئیس حوزهٔ هنری در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی برگزاری سوگواره شعر درپی شهادت رئیس‌جمهور ایران + جزئیات بغض احمد نجفی شکست | امیدوارم راه «شهید رئیسی» گم نشود سریال «عاشورا» در شبکه دو سیما + زمان پخش
سرخط خبرها

درباره صدیقه مقدسی، بانویی که بازار مشهد برای آزادی‌اش کرکره‌ها را پایین کشید

  • کد خبر: ۱۰۱۳۳۹
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
درباره صدیقه مقدسی، بانویی که بازار مشهد برای آزادی‌اش کرکره‌ها را پایین کشید
انگارنه‌انگار سه هفته گذشته صدیقه مقدسی را عکس یک روزنامه کرده بودیم. ایشان روبه‌رویمان نشسته بود و از خاطرات زندان در ساواک و راه‌اندازی اولین راهپیمایی زنان مشهد و سپس تعطیلی بازار مشهد برای آزادی‌اش گفته بود. باز هم خبری غیرمنتظره کاممان را تلخ کرد.

حمیده وحیدی | شهرآرانیوز - قرار بود دیدارمان به همان یک مرتبه خلاصه نشود. قول گرفته بودیم بنشینیم و یک دل سیر از چیز‌هایی بگوییم که همیشه در کتاب‌های تاریخی خوانده بودیم، اما گاهی زمان و مکان به گونه‌ای ما را غافل‌گیر می‌کند. خبر فوت خانم صدیقه مقدسی، از فعالان انقلابی، نیز از همین دست بود. ناباورانه چند روزی به امید شفا دعا کردیم، اما باز هم خبری غیرمنتظره کاممان را تلخ کرد. انگارنه‌انگار سه هفته گذشته این بانوی فرهیخته را عکس یک روزنامه کرده بودیم. ایشان روبه‌رویمان نشسته بود و از خاطرات زندان در ساواک و راه‌اندازی اولین راهپیمایی زنان مشهد و سپس تعطیلی بازار مشهد برای آزادی‌اش گفته بود.

ما هم گوش کرده بودیم و دلمان پرکشیده بود چند بار دیگر از زیر و بم زندگی‌اش باخبر شویم. خانم مقدسی نیز با همان مهربانی مادرانه که در این سال‌ها شاگردان زیادی را تربیت کرده بود به ما آموخت که برای زندگی باید تلاش کرد، کار کرد و هزینه داد، مادر شهیدی که برای پسرش هیچ ابراز دلتنگی نکرد. راستش را بخواهید، در این چهار سالی که در شهربانو می‌نویسم، زن‌هایی قوی که همه زندگی‌شان را صرف دیگران کرده‌اند زیاد دیده‌ام، اما بانو مقدسی از آن‌هایی بود که وقتی حرف می‌زد، نگاه نافذش را به صورتت می‌دوخت و هر خاطره‌اش یک درس داشت. به دنبال تکرار نبود. برای همان مصاحبه هم بار‌ها درخواست فرستادیم.

دوست داشت حرف‌های گذشته را با شرایط روز دختران و زنان جوان پیوند دهد. عزت و احترام و مادرانگی‌اش در جای‌جای مکتب اسلام‌شناسی موج می‌زد وقتی خانم‌ها هنگام عبور، با احترام سرشان را تکان می‌دادند یا از جا برمی‌خاستند. دوست داشتم بعد از شنیدن خبر درگذشتش شهر را پر کنم از عکس زنی که تاریخ و هویت و انقلاب به او بدهکار بود، اما نشد که نشد، زیرا او در سال‌های زندگی‌اش هرگز به دنبال کسب شهرت و عکس روی جلد روزنامه‌ها شدن نبود.‌ای کاش امثال خانم مقدسی را قبل از اینکه از دنیا بروند بیشتر به جامعه معرفی کنیم. جامعه زنان این روز‌ها بیش از پیش به الگو نیازمند است.

صدیقه مقدسی، متولد ۱۳۲۵، دختر آیت‌ا... حاج شیخ ابوالحسن شیرازی، امام‌جمعه فقید مشهد و از نوادگان آیت‌ا... بروجردی نجفی، خواهرزاده آیت‌ا... شهید حاج شیخ مرتضی بروجردی، همسر حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حاج‌آقا موسوی خراسانی و مادر شهید سید هشام است.

در دوازده‌سالگی کتاب «جامع‌المقدمات» را از محضر حضرت آیت‌ا... حاج شیخ شیرازی فراگرفت و سایر دروس ادبیات عرب از قبیل صمدیه، سیوطی، مغنی، منطق (حاشیه ملاعبدا...) و منطق مظفر را به طور خصوصی از محضر آیت‌ا... صالحی (از استادان درس خارج) و بعضی استادان دیگر آموخت.

تدوین کتاب «چهل گام طلبگی» با ارائه چهل حدیث درباره اخلاق و وظایف طلاب و آماده‌سازی صد‌ها فیش با موضوعات تفسیری، اخلاقی، علمی و ... برای تبلیغ و ارائه سخنرانی از تألیفات اوست.

تأسیس مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا (س) در سال ۱۳۴۷، مدیریت مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا از سال ۱۳۴۷، راه‌اندازی بخش خواهران مدرسه عالی شهید مطهری در سال ۱۳۵۹، مدیریت بخش خواهران مدرسه عالی شهید مطهری از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۵، تأسیس پژوهشکده اسلام‌شناسی در سال ۱۳۸۹، تأسیس مرکز تخصصی زن و خانواده اسلام‌شناسی در سال ۱۳۹۳، راه‌اندازی کانون دانش‌آموختگان وابسته به مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا از پیشینه اجرایی این بانوی انقلابی و اندیشه‌ورز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->